Jak pokonać strach i negatywne myśli?

Gdy strach przejmuje władzę nad naszym mózgiem mamy tendencję, aby skupić całą naszą uwagę na zagrożeniu i najgorszych scenariuszach. Oto, jak co zrobić, aby zmniejszyć nasze negatywne myśli objawiające się zadawaniem sobie pytań „Co jeśli…”, jak pokonać strach.

Strach ma moc regulowania głośności naszych myśli:

Część naszego mózgu zaprojektowana jest po to, aby utrzymać nasze bezpieczeństwo. W sytuacji stresowej może ona wywołać reakcję, która może wywoływać reakcję „walcz” lub „uciekaj”. Ta część mózgu odegrała niezwykle skuteczną rolę w przetrwaniu ludzkości, ale może również stanąć na drodze do naszego spokojnego, codziennego życia.

Możemy być świetni w analizie powodów, dla których odczuwamy niepokój lub smutek. Ale kiedy jesteśmy szczęśliwi, niezbyt często zastanawiamy się, dlaczego. Głównie, dlatego, że kiedy odczuwamy pozytywne emocje, jest to dla nas sygnał, że wszystko jest dobrze, możemy odpocząć i cieszyć się.

Co zatem zrobić, gdy się czegoś boimy? Jak nauczyć się wyciszać negatywne głosy w naszej głowie? Jak pokonać strach?

Jeden ze sposobów to wdzięczność.

Wdzięczność to dostrzeganie i docenianie pozytywnych rzeczy i zjawisk na świecie. Może to obejmować: uznanie dla pomocy innych ludzi; uczucie podziwu, gdy widzimy coś niesamowitego; koncentracja się na pozytywnych momentach „tu i teraz”; lub docenienie wyrastające ze zrozumienia, że życie jest krótkie.

Wyrażanie wdzięczności zapewnia drogę do przeżywania bardziej pozytywnych emocji. U ludzi, którzy wyrażają większą wdzięczność stwierdzono również lepsze zdrowie fizyczne i psychiczne.

Badania pokazują, że budowanie silnego poczucia wdzięczności jest związane z wieloma korzyściami. Robert Emmons jest jednym z czołowych światowych badaczy wdzięczności. Twierdzi on, że po przebadaniu ponad tysiąca osób, w wieku od ośmiu do 80 lat, okazało się, że ludzie, którzy konsekwentnie praktykują wdzięczność wykazują wiele korzyści.

Korzyści fizyczne:

  • Silniejszy system immunologiczny
  • Większy próg wytrzymałości na ból
  • Niższe ciśnienie krwi
  • Lepsze dbanie o swoje zdrowie
  • Poprawa snu

Korzyści psychologiczne:

  • Wyższy poziom pozytywnych emocji
  • Większa ilość energii
  • Większa radość i przyjemność
  • Odczuwanie więcej optymizmu i szczęścia

Korzyści społeczne wynikające z praktykowania wdzięczności to:

  • Bycie bardziej pomocnym, hojnym i współczującym
  • Bycie bardziej wyrozumiałym
  • Mniejsze poczucie samotności i odizolowania
  • Większa towarzyskość

Jak działa wdzięczność?

Kiedy szukamy rzeczy, za które jesteśmy wdzięczni, aktywujemy część naszego mózgu, która uwalnia dopaminę (hormonu dobrego samopoczucia) i może również zwiększyć produkcję serotoniny (niskie poziomy tego neuroprzekaźnika są związane z depresją). Wdzięczność może zmienić nasze nawyki myślowe. Regularnie zauważanie dobrych rzeczy w naszym życiu może również sprawić, że widzimy więcej pozytywów. Nawet wtedy, gdy ich nie szukamy.

Wdzięczność działa również na poziomie społecznym.  Może nam pomóc poczuć większą więź z innymi, co z kolei może poprawić nasze samopoczucie.

Jeden prosty sposób na wzmocnienie wdzięczności:

Złap notes i przed pójściem spać każdego wieczoru napisz 3 rzeczy, które poszły Ci dobrze tego dnia. Zanotuj również, dlaczego tak uważasz. Rób to przez tydzień. To tylko tyle i aż tyle. To naprawdę jest tak proste.

Prowadzenie dziennika wdzięczności pozwala nam skupić się na pozytywnych rzeczach. Uczy nas to, w jaki sposób wzmocnić naszą zdolność do dostrzegania ich w pierwszej kolejności – i jak się nimi cieszyć.

Niektórzy ludzie obawiają się, że nie będą one w stanie znaleźć nic, za co byliby wdzięczni. Prawdą jest, że w niektóre dni wyszukiwanie może być trudniejsze, ale tak naprawdę istotą nie jest znalezienie tych rzeczy, a nasza pamięć, aby szukać ich w pierwszej kolejności.

Zawsze będą ważniejsze rzeczy niż wdzięczność.

Będą raporty do dokończenia, dzieci będą musiały być nakarmione, talerze będą wymagać zmywania… Wdzięczność może szybko spaść w dół listy rzeczy „do zrobienia”. Jest to jednak jedno z wyzwań, gdy podejmujemy pro-aktywne podejście do naszego dobrego samopoczucia.

Trudno ustawić wdzięczność, jako priorytet, ponieważ nie można łatwo zobaczyć, czemu się zapobiega, a jest to m.in. zapobieganie wystąpieniu depresji lub lęku.

Ale naukowo, jest to bardzo trudne do udowodnienia.

Niemniej zachęcam Cię do wypróbowania tego ćwiczenia, bądź innego związanego z praktykowaniem wdzięczności. Jeśli zdecydujesz się spróbować prowadzić dziennik wdzięczności, obserwuj jak to działa na Ciebie.

Kto wie może Twoje samopoczucie stanie się lepsze, tym samym „pokonasz strach i negatywne myśli”.

Jeżeli chcesz wiedzieć więcej o psychologii pozytywnej sprawdź blog o praktycznej psychologii pozytywnej.

Czytaj również:

Kilka sposobów na trudne emocje

Czy umiesz uspokoić samego siebie?

Czy można myśleć za dużo? O zamartwianiu się i lęku

Nie do końca czujesz się sobą? Oto 13 rzeczy, które możesz zrobić by poczuć się lepiej

Co robić gdy sprawy nie układają się po Twojej myśli?

Advertisements

2 uwagi do wpisu “Jak pokonać strach i negatywne myśli?

  1. Ciekawy pomysł 🙂 Nigdy nie ćwiczyłam, ale może spróbuję. Sama mogę polecić na negatywne myśli relaksację.. Najbardziej lubię Jaobsona, fajnie rozluźnia i uspokaja 🙂 pozdrawiam, Ela

    Lubię

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Log Out / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Log Out / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Log Out / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Log Out / Zmień )

Connecting to %s